Blood 2 se může jít zahrabat...
Míchání
různých žánrů her v jeden celek je v dnešní době už normální
součástí dne. Ať už se jedná například o hru Urban Chaos, ve
které autoři namíchali originální směs hned několika žánrů,
nebo o připravovanou hru Loose Cannon. Nejlepším příkladem je však
asi hra Shogo, n níž tvůrci spojili v jeden celek klasickou 3D akci a
mechovku ve stylu Mechwarrior. Ani Soldier of Fortune, nová hra od vývojářské
firmy Raven Software (Heretic, Hexen), není v tomto směru, ačkoliv se
to na první pohled nezdá, vyjímkou. Autoři z Raven Software na to šli
chytře a taktéž se rozhodli skombinovat dva typy dnes velmi žádaných
her, a to klasickou 3D řežbu (Quake II) a taktickou bojovou strategii (Rainbow
Six). Zda-li toto ďábelské spojení nakonec přineslo své ovoce, se
dočtete na dalších řádcích. Jak už jsem napsal, Soldier of
Fortune je hlavně klasická doomovka. A stejně jako v ostatních 3D
akcích, tak i zde na vás čeká pohled z vlastních očí, spousta
zbraní, hodně nepřátel, rozmanitá prostředí, na nichž se
odehrají krvavé boje, a nějaký náznak příběhu. Jenomže v
dnešní době už nestačí pouze tyto ingredience a k vytvoření
opravdu kvalitní střílečky je potřeba hodně úsilí.
Nebudu vás dlouho napínat a řeknu vám rovnou, že Soldier of Fortune není
zase tak dokonalou hrou, jak jsme mohli ještě před pár měsíci
předpokládat. Z velké části ze to může jistě trochu nezáživný
příběh, poněkud odbytá grafika a horda stupidního střílení,
kterého si při hraní SoF užijete opravdu hodně. Každé vaše bojiště
bude prolito několika litry krve a ušetřeni nebudete ani ustřelených
částí těla. Nebojím se v tomto směru konstatovat, že je hra
Soldier of Fortune nadmíru brutální a že se v žádném případě
nehodí pro mladší hráče. Tady je jasně zřetelné první
uklouznutí autorů, kterým se původní záměr vytvořit 3D
střílečku s prvky taktiky jaksi vymkl kontrole. To ovšem neznamená,
že jsou vaší protivníci nějaká ořezávátka (tedy pokud si nezvolíte
v menu nejlehčí obtížnost, protože to by se potom hra zvrhla opravdu v
nudné pobíhání po místnostech a zbrklé střílení), to v žádném případě,
inteligence vašich soupeřů je opravdu vysoká a pokud si zvolíte nějakou
vyšší obtížnost, tak pak budete mít co dělat, abyste dohráli určité
kolo do konce. Ovšem zase tak vysoká obtížnost jako ve hře Aliens
versus Predator nehrozí, jenom těch prolitých hektolitrů krve nás mohli
autoři ušetřit. Co se pak týče samotných zbraní, tak i těch
je ve hře, stejně jako prolité
krve,
opravdu hodně. Dohrání určité mise závisí na výběru zbraní.
Pokud se rozhodnete projet celý level takticky a tiše, aniž byste vyvolali nějaký
rozruch, tak není nic jednoduššího, než když si vyberete ze svého inventáře
nabroušený nožík, pistoli s tlumičem, popřípadě hodně
cennou odstřelovačku. Jestli však budete chtít vidět své
protivníky umírat v plné parádě, tak raději sáhněte po
samopalu, těžkém kulásku, raketometu či plamenometu (o mikrovlnné
pulzní pušce, která vznikla v myslích autorů, potom raději ani
nemluvím). Všechny zmiňované zbraně jsou detailně zpracovány
a chovají se při použití naprosto reálně, takže žádné buch-buch
ve stylu Quaka II neočekávejte. O nic hůře na tom potom nejsou
ani samotné mise, které budete muset splnit. Tady musím autorům opravdu
pogratulovat, protože jednotlivé náplně misí se jim povedli na sto
procent. Spolu se svým komandem se totiž podíváte na Sibiř, do Kosova,
Iráku, Japonska, Německa atd. V každém koutu světa na vás budou
čekat rozdílní soupeři, perfektně propracované prostředí
a originální úkoly. Toto ovšem kazí mírně odfláknutá grafika, která
vypadá podstatně hůře než grafická stránka střílečky Kingpin, kde
přitom použili tvůrci stejný engine (Quake II). Důkazem nedodělané
grafiky je hlavně mise v podzemní dráze a mírné nedostatky jsou znát i
na vašich nepřátelích. A když už jsem u těch protivníků, tak by
určitě stálo za to, abychom si trochu rozebrali jejich chování při
boji. Jak už jsem se v recenzi zmínil, inteligence teroristů je jakžtakž
vysoká, takže s žádnou pohodovou procházkou nepočítejte. Vaši nepřátelé
totiž na nic nečekají, a když nastane bojový konflikt, tak ihned šáhnou
po zbrani a spustí palbu, která bývá obvykle přesná. Navíc zabít nepřítele
není žádná hračka, protože ten se perfektně kryje, zabíhá za
rohy, rychle se pohybuje, shromažďuje se spolu s dalšími protivníky a
na nepřehledných místech a při boji se nevzdává, i když mu ustřelíte
ruku. Soldier of Fortune není tedy v žádném případě špatná hra
a stejně jako jiné hry, si najde své oblíbence a odpůrce. Díky své
nesmírné brutalitě to bude mít ovšem na trhu hodně těžké.
Half-Life, král všech 3D akcí, sice zůstává i nadále nepřekonán,
ale já nevidím sebemenší důvod, proč byste si neměli Soldier of
Fortune koupit. Kvalitní 3D akce zkrátka nevychází každý měsíc, možná
tak jednou do roka…