Dovolená: Paříž & Disneyland:

Po své minulé dovolené v Hamburgu (muzikál Lví král) a v Berlíně (ZOO) jsem se rozhodl navštívit Disneyland, který leží nedaleko Paříže, a když už tam tedy budu, tak i to město samotné. Původně jsem sice plánoval, že bych tam jel autem, ale přeci jen, cesta 2 dny tam a 2 dny zpět není nic moc. Matka mi navrhovala, abych využil autobusový zájezd, který se tam pořádá a pro dva lidi vyjde prý na cca. 7 tisíc. Jenže já jsem chtěl letět letadlem, alespoň jednou v životě (let práškovacím letadlem cca. 30 minut v Čechách považuji spíše za horskou dráhu než let). Zkusil jsem tedy dvě aerolinky: ČSA a AirFrance. Kupodivu obě dvě mají nějak podezřele stejné ceny letů a dokonce i stejné odlety. Nicméně jsem si našel, že když poletí dva lidi se zpáteční cestou, přijde je cesta i s letištními taxami (tvoří většinou až 60% samotné ceny, která se skládá z ceny letenek, příletových a odletových tax a daně!) na celkem 10 až 11 tisíc dle společnosti. No, to není špatné říkal jsem si. Poletíme Boingem 747, tak co.

Jenže když už se matka konečně vyjádřila, kdy dostane dovolenou a kdy tedy budeme moci letět (mám plán, že se v úterý večer poletí, ve středu budeme celý den v parku, ve čtvrtek si prohlédneme město a odpoledne poletíme domů, vycházejí na to i vlaky), tak jsem zjistil, že sice můžete letět za cca. 1990 Kč na letenku (občas tam měli i 999 Kč), ale nesmíte letět zpátky dříve než po třech dnech, jinak Vás zpáteční letenka přijde ne na 2, ale na 50 tisíc! A nezávisle na tom, který den odletíte. A když si dovolíte koupit 2 jednosměrné letenky, tak Vás jedna z nich přijde na 18 tisíc. To mne tedy dožrali. Naštěstí jsem den předtím narazil na Internetu na reklamu na nízkorozpočtovou aerolinku SkyEurope. Dosud jsem o ní neslyšel nic špatného a navíc přepravuje celkem dost pasažérů. Tak jsem se tam schválně podíval a prohlédl si ceny. A když už jsem je viděl, tak jsem si to rovnou koupil. Sice tu platí, že kdo dřív přijde, ten dřív mele, takže jsem nakonec musel letět od den dříve tam i zpět, protože jinak by to bylo o cca. 10% dražší, ale zase mohu letět 7.8. tam (ale už v 17:35) a 9.8. hned zpátky (ale zase až ve 20:05), když už tam člověk nebude přespávat (to by stálo cca. 50 EUR za noc pro jednoho). Také nepřistaneme na letišti Charlese De Gaulleho, ale na Orly, což je na druhé straně Paříže. Sice to máme k Disneylandu o cca. 10 km dál (necelých 50 km), ale zase to je jen 19 km k centru města. Navíc, k oběma letištím jezdí vlak, autobus, příměstský vlak i metro (nehledě na drahé taxíky), jen z Orly se musí přesedat z linky B/C na A, která vede přímo do Disneylandu, který je konečná (cena by měla být do 10EUR pro jednoho). Tak jsem to objednal, zaplatil přes kartu VISA a dostal registrační číslo, kterým se musíte nejpozději 30 minut před odletem prokázat na letišti Ruzyně, abyste dostali letenku (mít ji samozřejmě nemusíte, stačí Vám jen toto číslo a doklad totožnosti, ale je nutné si let po rezervaci také zaregistrovat, jinak Vám bohužel propadne). To všechno je celkem dobré, ale lepší je ještě cena. Představte si autobus, který Vás zaveze do Paříže za 300 Kč včetně DPH. No, asi dost těžko a přesto se mi to povedlo, ale letadlem! Takže celková suma tam i zpět pro 2 dospělé činí včetně daně 3423 Kč. No, vidím, že můj úkol, kdy chci trávit co největší dovolenou, ale za co nejméně peněz, se mi podařilo snížit dokonale (minulá byla co se týče mého podílu na cca. 15.000 Kč, matka platí vždy asi cca. 10-20% toho, co platím já za ostatní výdaje, jako parkování, ZOO, jídlo, 1/2 benzínu, atd.). Sice je teď teprve 16.března 2006, ale kdo ví, kdo dřív přijde, ten dřív mele. A letadlo, kterým poletíme, není nic menšího než Boing 737, takže se matka nemusí bát, že bychom cestovali s kravami. Sice to potrvá o 15 minut déle (necelé 2 hodiny), a bude to bez jídla (leda za příplatek), ale to mne vůbec netrápí...

Co se týče vstupenek do Disneylandu, tak ty si můžete zakoupit buď přímo tam, a nebo přes Internet cca. 2 měsíce dopředu. Sice si myslím, že by neměli mít vyprodáno, ale pak zase nechápu, proč se prodávají takto dopředu. Tak jsem se tam podíval a zjistil jsem, že už jdou objednat skoro rok dopředu, ale že první volný termín je 28.března. Hm? Můžete si vybrat buď lístek na 1 určitý den, který Vás přijde v sezóně na 43 EUR, ale máte zdarma jeho zaslání, nebo lístek na kterýkoliv den, který stojí 42 EUR, ale zaplatíte za 2 lístky 4EUR jako poštovné, takže celkem 88 EUR, tj. necelých 2650 Kč. No, ještě uvidíme, na to je dost času. Jinak lístek je platný jak do samotného parku, tak i do přilehlých studií. Záleží jen, kam se chcete podívat. Pokud chcete vidět oboje, můžete si koupit třeba dvoudenní, kde můžete přecházet mezi jedním a druhým, ale stojí to 93 EUR na osobu, což není zrovna málo (proč by si měl člověk kupovat tento lístek, když ho vyjde levněji koupit si 2x normální jednodenní? To je stejné, jako když jsem před rokem koupil filmy Mojžíš/Josef na 2 DVD v jednom obalu za 500 Kč a teď se chystá Josef na 1 DVD za 900 Kč. Kdo si to koupí?). Nakonec jsem se ale rozhodl, že si je koupím až na místě.

Na rozdíl od minulé dovolené jsme se (snad) perfektně připravili (půjčili jsme si také knihu o Francii v hodnotě 700 Kč). Máme kompletní plánek Paříže, jejího metra a celé městské dopravy. Víme, kde leží jednotlivé památky, park, řeka, jak je to tam či onam daleko, kolik co přibližně stojí, a hlavně, kde v parku jsou záchody, co se smí a nesmí, kde jsou (a hlavně jaké) restaurace, jak to tam funguje, atd. Viděl jsem také spoustu fotek, takže bych neměl být překvapen. Máme naplánovánu cestu do Prahy autem a vlakem, známe cestu na letiště metrem a MHD, víme cenu. Takže by snad neměly být už žádné problémy, jako když jsme se minulý rok ztratili v Hamburgu (tedy, my se neztratili, ale ta ulice prostě zmizela). Máme také už přesný seznam toho, co si musíme vzít, ale zároveň, aby se to vešlo do jednoho malého batohu (cca. školní brašna). Nuže, tak za 4 měsíce vyrážíme... Už se mi o mé dovolené začíná i zdát (nebo si vysním celý díl jedné knihy, viz. Elfové). Není to nic neobvyklého. Vždycky, když na něco čekám, tak si to sám vysním (Lví král 3). Zajímavé ale je, že zatímco o návštěvě divadla se mi zdálo jen asi 4x a to většinou šlo fakt o divadlo, o návštěvě Paříže, konkrétně parku, se mi doteď zdálo asi 10x (je duben!) a přitom v samotném parku jsem byl jen 2x (dneska jsem byl konkrétně v nějaké obci, kde jsem asi byl už hodně dávno, protože si ji nepamatuji, ale ve snu má stále stejnou mapu; jen jsem tenkrát byl v budoucnosti a toto bylo jako muzeum. Jak to souvisí s Disneylandem? Běhal jsem tam s kamerou a nadával, že to do parku nestihnu...). Ale mé sny raději dáme stranou, protože ač by některé mohly zajímat filmaře v Hollywoodu, ty ostatní by zajímaly asi dost psychologa nebo i psychiatra :-) Jinak matka už začala kreslit mapky, psát si stanice metra, pozici památek, čísla spojů, mapu Disneylandu a popis všech atrakcí, atd. Tak jsem zvědavý, na čem to "skape" tentokrát... Bude nás asi hlavně čekat koupě hromadné jízdenky RER, která pro zóny 1-5 (památky, Versailes, Disneyland, letiště) a 2 lidi na 2 dny přijde asi na 50 EUR.

Tak, už se to přiblížilo. Přesně za 14 dní se odlétá. Ještě se raději všechno kontroluje a upřesňuje. Rezervační systém na WWW mi neuznal mé číslo, tak jsem jim raději napsal, co že to tam mají za nepořádek. Zjistili jsme, že se v Paříži dá sehnat ubytování v tzv. hotelích Formule za 35 EUR na noc pro 2 osoby včetně TV, ale to jsme nakonec zamítli, vzhledem k tomu, že jsme daný hotel nenašli jednoznačně na mapě. Co se týče ceny letenek, tak se matce zdá divné, že se jim vůbec vyplatí za ty ceny startovat letadlo. Cena se totiž zřejmě zvyšuje s obsazeností letadla, tj. pokud je letadlo prázdné cca. 3 měsíce před odletem, dostanete letenku za 300 Kč. V opačném případě Vás může vyjít také na 600, 1000, 1700 nebo až 3000 Kč. Zkrátka, jak psali "kdo dřív přijde, ten dřív mele". Také je mi divné, zda se může na letištích a v letadle natáčet. Kamarádka v USA mi tvrdí, že s tím nikdy problémy neměla (naposledy letěla před měsícem, a to tam mají teroristy). Češi mi tvrdí, že se to nesmí. Tak nevím. Asi by to chtělo se optat. Aby té legrace nebylo málo, tak české dráhy vyhlásili na srpen výluku, takže pokud nenajdu jiný vlakový spoj, budu se muset trmácet do Prahy autobusem. Další problém je s baterií ke kameře. Budu mít tři kazety, ale jen jednu starou baterii, která vydrží tak 45-60 minut (údajně). Co s tím. Pokud nebudou např. ochotni mi ji dobít v Disneylandu na radnici, budu muset každý den ráno mazat zpět na letiště a doufat, že tam bude někde volně přístupná zásuvka.

Den před odletem (doufám, i když nevím, proč bychom neměli letět: peníze nám nikdo nevrátil a ani jeden z těch letů není zrušený, ani nejsou plná letadla, takže nevím, proč bychom měli být třeba přesunuti na jiný let; ale pod jiným číslem?) se ještě kontroluje, co se dá. Nabíječka zvládne nabít baterii na plno asi za 60 minut (ale ta má potom kapacitu asi jen 45 minut natáčení, +/-), takže budu muset v úterý ráno a ve středu ráno navštívit letiště. Máme také potíže s batohy. To byste neřekli, jak je problém se vejít do 50x44x20 cm. Navíc s váhou 5 kg, kde zvláště s jídlem a pitím jsou fakt potíže (0.5 litrová láhev = 0.5 kg). Bereme s sebou 150 EUR, 2 kreditní karty Visa Electron, pasy (jak říká matka, jistota je jistota), doklady o letu, mapy k Disneylandu, vypsané památky, spoje, adresy, ceny, otevírací doby, a další věci (dokonce už i 4 kazety, ale jestli vůbec budu mít energii na ně vůbec něco nahrát). Zatímco minulé 2 měsíce bylo 36 stupňové vedro, teď začalo týden před odletem po celé Evropě pršet při 13 stupních. Naštěstí podle předpovědi má být příští týden ve Francii minimálně polojasno a 24 stupňů (navíc tam už v pátek bylo polojasno a pršelo jen na východě Francie, v Paříži už bylo bez deště - a vzhledem k tomu, že celá západní Evropa je "čistá", tak to snad i vydrží, každopádně si pro jistotu bereme lehčí pláštěnky). I tady v ČR se začíná počasí trochu lepšit. Co se týče vlaku, naštěstí jsem našel rychlík ze Žiliny, který jede ve stejnou dobu. Bohužel, ze SkyEurope mi nestihli do pátku 19:00, kdy jsem byl ještě na Internetu v práci, napsat, takže nevím, na čem jsem. Na Primě zrovna ukazovali Boing 737-700 se společností v Praze, kterou čirou náhodou zrovna letíme, takže nás čekají kožené sedačky a letadlo schopné autonomního letu i přistání. A bude to z Terminálu Server 2 (ověřil jsem si i přes satelitní snímky, že u tohoto terminálu stojí modrá letadla SkyEurope). Matka ještě dokončila stručný výpis všech atrakcí z českých informacích o Disneylandu do svého zápisníku a mohlo se vyrazit.

V pondělí 7.8. jsme autem dojeli do Chocně, kde jsme v 10:30 nasedli do půl hodiny zpožděného rychlíku do Chebu, kterým jsme dojeli asi za 2 hodiny do Prahy. Tady jsme nasedli na metro a nechali se odvézt k přípoji Airport Express. To se ukázalo jako chyba, neboť to stálo 45 Kč za osobu, a např. autobus 119 by to zvládl za 25 Kč (navíc AE nejezdí v noci). Nicméně jsme byli na letišti za cca. 35 minut. Terminál 1 a 2 jsou hned vedle sebe (na Jih se zřejmě jede až poté), takže jsme vystoupili až u toho druhého. Protože jsme byli na letišti moc brzy, udělali jsme si malou procházku. Je zde vyhlídková terasa, kde můžete sledovat odbavování a odlety letadel. Co se týče cen, tak si zde asi nekoupíte nic, neboť průměrné jídlo zde vyjde na několik set korun. Našli jsme okénko naší společnosti, kde jsme se raději informovali o tom, že naše rezervace opravdu platí. Co se týče focení a nahrávání na letišti, jedinou informaci, kterou jsem o tom našel, byla nálepka na sloupu u restaurace. Nicméně, ačkoliv si paní v informacích nebyla jistá (říkala, že si myslí, že se to asi může), tak se lidé normálně fotografovali u pasové kontroly. Dvě hodiny před odletem jsme se postavili do fronty na registraci. Ta proběhla dobře. Naše dva batohy jsme si vzali s sebou do letadla jako příruční zavazadla (jak se ale ukázalo, lidé si brali do letadla třeba tři batohy najednou - problémy s tím byly zpátky, kdy jsme museli dát naše věci k dalším sedadlům, protože zavazadelník byl už plný). Přibližně půl hodiny před odletem jsme prošli pasovou kontrolou, a poté ještě přes prohlídky, kdy na sobě nesmíte mít bundy, opasky, hodinky, atd. Rentgen foťák, kameru, ani zaznamenané kazety nijak nepoškodil. Přibližně asi po 1 km chůze a třech patrech jsme se dostali k východu, kde se bude čekat na letadlo.

Odlet z Prahy byla jediná výjimka, kdy jsme jeli k letadlu autobusem, jinak jsme vždy šli tunelem přímo k letadlu (nebo z něj). Letadlo mělo asi 10 minut zpoždění kvůli opožděnému nástupu. Jednalo se opravdu o Boeing 737-700 s koženými sedadli. Letadlo bylo plné (zpátky taktéž, tam jen nebyla obsazena asi 4 sedadla), což je asi 150 cestujících. Letadlo letělo ve výšce 12 km rychlostí asi 600-850 km/h. Je ale strašně malé, škodovka 125 ma na zadních sedadlech snad více místa. Při odletu/přistávání musíte být připoutaní, mít sedačky ve svislé poloze a zavazadla buď nad sebou nebo pod sedadly před vámi (raději nad sebou). Pohled na mraky je opravdu pěkný, v Praze i v Paříži zataženo, ale tady bylo krásně. Dokonce jsem potkal i další letadlo a odhadem nebylo dál než 2 km (jen v jiné výšce). Po optání u letušky jsem použil i videokameru a natočil si pár záběrů. Než jsme se stačili rozkoukat, byli jsme nad Frankfurtem a po cca. 1 hodině a 25 minutách od startu jsme přistávali v Paříži na letišti Orly. Vzlet ještě ušel a co se týče přistání, mořská nemoc nehrozí, ale letadlo podle mne není přetlakované, takže Vás strašně bolí (píchá) v uších a trochu i v nohách. Po přistání to naštěstí pomine, ale při zpátečním letu Vás to čeká znovu (jen pilot to vzal trochu více hopem). Během letu si můžete zakoupit jídlo a pití. Cena za menu s pizzou a limonádou je okolo 100-160 Kč na osobu, takže to není tak drahé.

Po přistání nám kapitán sdělil, že si máme posunout čas o 30 minut dopředu, což, jak jsme zjistili druhý den, nebyla vůbec pravda. Na první pohled jsem měl pocit, že jsme přistáli někde na smetišti, protože příletová hala Orly vypadala jako naše nádraží. Naštěstí odletová na tom už byla o něco lépe, nicméně oproti Ruzyni se to nedá ani porovnat. Na letišti jsme si koupili dvoudenní jízdenku pro zóny 1-5 a 2 obyčejné jízdenky pro daný den za celkem 72 EUR (nebo tak nějak). U východu "K" nasednete na OrlyVal, což je počítačem řízený vláček, který Vás doveze cca. po 20 minutách k lince RER B. Co se týče systému Pařížského metra, ten jsme pochopili až druhý den těsně u Disneylandu, díky čemuž (kdy jsem potřeboval dobít baterii) jsme zmeškali zahajovací ohňostroj a přišli do parku asi o 30 minut později. Něco málo vysvětlení. Metro je značené čísly a jezdí pouze v zóně 1 (centrum), max. trochu ve 2. RER je značen písmeny s čísly, a jezdí všude (1-8). Pak tu jezdí autobusy (zřejmě celou noc, ale jen v centru). Při pohybu v metru (jak RER, tak metro jezdí nad i pod povrchem a většinou se jedná o normální vlaky) neustále procházíte kontrolními stanovišti, kde zasunete jízdenku, ona Vám o trochu dál vyjede a Vy pak projdete bránou. A to i při východu nebo pouze při změně nástupiště. Na většině kolejí, zvláště u RER, jezdí vlaky do více směrů, takže pokud jedete někam blíže konečné a trasa se dělí, musíte si najít nejprve správný směr podle konečné a pak nějakou stanici už na Vaší odbočce, a sledovat, zda-li je stanice na prvním místě informační tabule (ještě si můžete zkontrolovat kód vlaku). Jinak pojedete jinam, než chcete. My jsme se nechali odvést nějakou ochotnou paní ze stanice Antony ke stanici Denfert-Rocheau, kde jsme přestoupili na metro číslo 6 na stanici Bir-Hakeim, což je také společná stanice pro RER A se jménem Cham de Mars - Tour Eifel.

Nebuďte překvapeni velkou koncentrací černochů a muslimů. Ti tvoří převážnou část lidí, které potkáte v metru. Na povrchu už převažují bílí. Každopádně jsou všichni lidé velice ochotní. Jedna paní na záchodě u stanice Marne-la-Vallée Chessy (u Disneylandu) mne nechala i nabít si baterii (což bylo mimochodem jediné WC v celé Paříži, které se platilo, ale které také mělo zásuvku - na letišti Charlese-De-Gualleho, jehož Terminál 1 vypadal jako naše nádraží po výbuchu bomby, sice zásuvka byla, ale nefunkční - cestu na toto letiště jsme využívali jako možnost se vyspat (viz. dále), neboť trvala tam a zpět skoro hodinu). Další skupinka černochů kvůli nám dokonce přemlouvala řidičku autobusu, aby jela tam, kam nechtěla, a byli dokonce i ochotni nám zavolat taxíka. Problém byl v tom, že Disneyland skončil o 30 minut později, a vlaky RER zavírají o půlnoci (sice byly u dané stanice vlaky uvedeny ještě v 1:00, ale stanice byla už zavřená). Autobus 23, který měl jet na letiště Orly, kde jsme měli v plánu po Disneylandu přespat (první noc jsme spali na lavičce před Notre-Dam, kde nás ochotně hlídali policisté, ale stejně jsme se moc nevyspali), vůbec nepřijel, ačkoliv ho ohlašovala informační tabule. Nakonec jsme skočili do nějakého autobusu, který jel pryč (k Disneyland hotelům jezdili autobusy pořád, kdybyste měli (nejlevnější) hotel za 320 EUR pro dvě osoby, tak máte i 2 lístky do parku v ceně), ale ačkoliv od dané stanice měla jet linka 44, tak zase nic. Naštěstí už byly 2 ráno a hned vedle stanice RER A. Ta otevírala v 5:00, takže jsme se vyspali před ní. Ačkoliv naše jediné jmění byly dva batohy, kde jsme měli lehkou bundu, šuštákovou soupravu, mikinu, kraťasy a pláštěnky, celkem se to tu dalo 3 dny vydržet a ačkoliv jsme nespali skoro 70 hodin (z toho 48 v Paříži, když nepočítáme ty krátké 5-15 minutové úseky v metru, letadle, před stanicemi, ve vlaku do Chocně), tak to nebylo až tak strašné. Problém je v tom, že člověk neměl co dělat. Celý den v Disneylandu nebo ve Versailes jsme ospalí nebyli, ale jakmile třeba park skončil a my se postavili za zastávku, už jsme zase chtěli spát (pokud máte spacák, možná byste se také dobře vyspali na trávníku před Eifelovkou, kde Vás pro změnu zase hlídali vojáci se samopaly).

První den jsme stihli noční plavbu po Seině, kde máte průvodce ve Francouzštině, Němčině a Angličtině (a možná i Španělštině). Ta stojí 18 EUR pro 2 osoby. Je dlouhá asi 12 km a trvá něco okolo hodiny. Druhý den jsme jeli hned do parku. Vstupné na 1 den pro dvě osoby činí 86 EUR. Kdybyste chtěli i do studia, tak to bude asi o 25 EUR více, ale to se nedá za 1 den vůbec stihnout. Ačkoliv jsme vynechali snad všechny ty lepší atrakce (jmenovitě hlavně horské dráhy, let vesmírem, divadlo s Tarzanem, a hvězdné války - kvůli matce), tak jsme měli co dělat, abychom park prošli, a to jsme měli celkem dobrý plán. Nejprve jsme si dali jídlo. Menu s Colou, hranolky, spoustou kečupu a majonézy a dvěma velkými párky (fakt obří) stálo asi 15.25 EUR. Jinak pití 0.25l stojí v parku asi 2-2.5 EUR podle toho, co to je. Ale na druhou stranu to nebylo tak děsné. Kdybyste si tu např. chtěli koupit šaty pro princeznu, tak ty stály 45 EUR. Když si spočítáte, kolik by stály značkové šaty s licencí u nás, tak na tom ještě docela vyděláte. Atrakce jsou zadarmo (až na střelnici). U všech jsou většinou dlouhé fronty tak na 10-30 minut. U jedné atrakce to bylo řešené tak, že jsme procházeli temným hradem, abychom zjistili, že to vlastně byla fronta. Alespoň se člověk nenudil. Můžete využít systém FastPass, kdy vložíte svou vstupenku a dostanete lístek s časem. Pokud se dostavíte k atrakci v tuto dobu, budete čekat jen pár minut. Můžete mít ale jen jeden současně a ten čas může být třeba také až za 2 hodiny (nebo i hned, záleží na počtu lidí).

Co se týče těch atrakcí, na kterých jsme byli, tak mezi ty průměrné, které jsme jen prošli, patří město Agrabah, Ostrov pirátů, Robinsonův dům na stromě, Pirátská pláž, Legendy divokého západu, Parník, Hlavní třída, Galerie Sochy svobody, Ponorka kapitána Nema (která nás celkem zklamala), Zámek Šípkové růženky (ten byl celkem pěkný, jako ostatně většina těchto atrakcí - dá se to přirovnat k návštěvě zámků v Čechách), Dračí jeskyně (velice zajímavé), Labyrint Alenky v Říši divů (tam jděte jen tehdy, nemáte-li něco, co hodně spěchá. Můžete tam také strávit dost dlouho) a Přehlídka pohádek (roztomilá plavba na lodičkách mezi zmenšeninami hradů, atd.). Docela pěkný byl vláček, co jezdí okolo parku, i když se na něj dlouho čeká, jezdí pomalu a moc toho z něj neuvidíte. Celkem dost nás zklamal strašidelný dům (na který je navíc velká fronta). Občas tam byl zajímavý efekt, ale že bychom se báli, to ne.

Nejlepší dvě atrakce, na kterých jsme byli (kvůli matce jsem nenavštívil ty opravdu super, protože by mne to samotného nebavilo), byli Piráti z Karibiku, kde jezdíte na loďkách okolo animatronických robotů. Uvidíte zde různé výjevy, bitvy, super simulace ohňů, noční oblohu, prostě nádhera. Kdybych chtěl někdy jet do Disneylandu znovu, tak kvůli tomuhle. Občas se zde jede celkem rychle (a máte možnost získat i fotografie z plavby, ale jedna stojí myslím 10 EUR) a pozor! Sedněte si dozadu (nás tam naštěstí posadili), stříkající voda je slaná! Druhým zážitkem bylo 5D kino v atrakci Miláčku, zmenšil jsem obecenstvo. To bylo ve Francouzštině, ale údajně se zde mají vyskytovat i nějaké překladatelské služby. Nejprve půjdete na jakousi prezentaci, která trvá asi 10 minut, kde uvidíte reklamu na Kodak, a na celý film, a pak Vás přesunou do sálu, kde si nasadíte brýle (ty musíte bohužel pak vrátit). Nejen, že je film pak 3D (objekty nevystupují pouze z plátna, ale objevují se plně 3D až před Vámi, skoro snad 10 cm od hlavy, takže buďte připraveni na různé létající předměty a hlavně na obřího hada), ale také simuluje pohyb, kdy s Vámi skáče jeviště, běhající myši či prskot psa. Musím říci, že i když jsem byl mile překvapen, jak moc pěkné to je, nějak zvlášť jsem se nebál (prakticky jsem nehnutě seděl). To se ale nedalo říci o zbytku obecenstva. To šílelo prakticky po celou dobu, včetně mojí matky, která s pískotem mávala na sedačce rukama tak razantně, že jsem se bál, aby mi nevyrazila zuby. Hlavně u scény s hadem.

Ve Videopolis také hrají každou hodinu Lvího krále. Ne samozřejmě celý den. Podle průvodce si musíte zdarma nejprve hodinu předem rezervovat místa. My jsme to neudělali a šli si normálně sednout za pódium do restaurace. Bohužel, kvůli nějakým problémům zrušili anglické vystoupení. Ten pískot bych Vám nepřál slyšet. Tak jsme se dostavili o hodinu později, kde hráli současně anglicky (písničky) a francouzsky (dialogy). A bylo to celkem dobře provedené. Oproti Hamburgu to samozřejmě hodně pokulhává, ale i tak to bylo celkem pěkných 20-30 minut. Přibližně každou hodinu se různě po parku objevují postavičky z Disney filmů. Ovšem funguje to stylem, že pokud se chcete vyfotit, musíte si ji chytit. Např. Gedžitka, když vystoupila z autobusu, tak se dala na úprk (a dav za ní). Byla rychlejší. Kenai s Kodou měli naopak suverénní vystoupení a stály se na ně dlouhé fronty (blízko hlavního hradu pak měly autogramiádu princezny, fronta byla tak na hodinu, byly tam přes 3 hodiny a paparaziové k nim lezli skoro přes zábradlí). O půl osmé byla přehlídka asi 6 vozů, která se mi opravdu líbila. Pak jsme rychle ještě oběhali atrakce, kde jsme nebyli, a o půl jedenácté začala přehlídka osvětlených vozů. Je jen velká škoda, že se to nedá dost dobře zachytit. Stejně jako poté závěrečný ohňostroj. To musíte být opravdu tady, jinak z toho nebudete mít ani 10%. Pak už jsme se rozešli z parku pryč.

Třetí den jsme ještě navštěvovali památky v Paříži. Nejprve jsme dojeli k vítěznému oblouku, pak k Notre Damu (vstup do něj je zdarma; kousek odtud nás mimochodem odchytila nějaká bezdomovkyně (kterou před tím vyhodili zrovna z nějaké restaurace) s cigaretou a stále něco opakovala. Když jsme chtěli odejít, tak se bezeslova držela za námi, a to i když jsme skoro utíkali. Nakonec se naštěstí přilepila na někoho jiného, tak jsme rychle vzali nohy na ramena), pak k Eifelově věži. Byli jsme tam v 10:00 a stáli jsme 2 hodiny ve frontě. Ti, co přišli cca. 30 minut po nás, stáli už přes 4 hodiny. Za výtah do 3. patra dáte 11 EUR na osobu. Pohled ze 300 metrů vysoké věže je opravdu hezký a musím říci, že ač se mi dělá špatně už na 2 metry vysoké židli, toto jsem přežil v klidu (a matka taktéž). Jídlo stojí vedle věže 4.5 EUR za dvojitý hot-dog a 2.9 EUR za 0.4 l Coca-Colu. Což není tak hrozné. Pak jsme se přesunovali k Versails.

U stanice metra jsme nějak nemohli najít autobus, ale stačilo jít vpravo a pak vlevo. Po 5 minutách chůze jsme tam byli. Ale musím uznat, že zámek vypadá v TV nebo na Vašich fotografiích mnohem lépe než ve skutečnosti. Bylo to celkem zklamání. Naštěstí vstup do zahrad je zdarma. Ovšem bylo už 15:30 a projít ty hektary louky bylo opravdu nemožné. Na 5 minut nám sprchlo, ale to bylo tak naštěstí všechno, co Paříž dokázala. V zahradách si můžete pronajmout i minivozidlo. Přesunuli jsme se veřejnou dopravou zpět na letiště Orly. Tady jsme se nechali opět registrovat a šli do odletové haly G. Tady jsme zjistil, že mají na WC zásuvky a také je mají před nimi na sloupu. Jestli fungují, to nevím, ale pokud ano, měli jsme to udělat jinak. Měli jsme jet hned na Orly a dobít baterie před návštěvou parku hned tady, nebo vejít do parku a dobít si baterie ráno na radnici (5 minut jsem ještě natočit mohl a alespoň bych nepřišel o začátek).

Každopádně, jsme zase šli asi tak 500 metrů po letišti, aby nám kontrola u brány G sdělila, že prý máme jít do F. Nevím, co to bylo za blbce, ale na letence jsme měli G. Potkali jsme další Čechy, tak jsme jim to řekli, a oni to šli zkusit. Prošli. Tak jsme se vydali rázným krokem také za nimi. Obsluha se nějakým způsobem sbalila a "zdrhla". Ten druhý nás už pustil bez problémů. Kontrola po nás tentokrát chtěla ukázat i obsah batohu (což budou chtít i v Disneylandu, i na Eifelově věži - tam se mimochodem čeká fronta i na druhý výtah ve 2. patře, a také na cestu dolů, takže na to buďte připraveni). Pak už jen čekáte na letadlo (20:00). Piloti očividně letí hned po příletu z Prahy zase do Prahy. Díky včasnému odletu a rychlejší trase jsme v Praze odjeli linkou 119 z letiště na Dejvickou stanici metra (kde se nesmí natáčet, ovšem to se z žádných informačních cedulí nedozvíte). Na letišti se Vás pokusí ulovit některý z řidičů dopravy Ruzyně, kdy by Vás za 560 Kč přepravil za 20 minut na nádraží (mají zde Hamburgery za 25 Kč u metra, nebo za 50 Kč v nové hale). My jsme stihli v 23:29 rychlík do Žiliny, který odjel včas. Tím jsme byli už v 0:50 v Chocni, kde na nás čekal řidič, a v 1:20 doma. A tím končí naše dovolená (stačilo nám 135 EUR, 550 Kč a 86 EUR na kreditní kartě). Příště už buď auto nebo hotel! A pokud pojedete sem, tak hlavně musíte umět alespoň angličtinu.