Další důkaz o tom, že
konzumování alkoholu je nebezpečné.
Gwen
Cummingsová je sympatická žena na
pokraji třicítky, která podlehne alkoholické-
mu návyku. Ačkoliv netrvá její tekutinový ná-
vyk až tak dlouho a není na tom ještě
tak
špatně jako manžel mamčiny kamarádky (to
byl vtip), její první prohřešek způsobený alko-
holem je ovšem velmi vážný. Poté, co v opi-
losti náramně zkazí kamarádčinu
svatbu
a způsobí autonehodu, tak se dostane
do
úzkých a jejími východisky z nepříznivé si-
tuace jsou dvě možnosti: buď půjde schladit
svůj mozek na nějakou dobu do chládku ne-
bo ztráví měsíc,
respektive 20 dní, v protialkoholické léčebně. Gwen
si samozřejmě vybere
tu druhou, daleko příjemnější, možnost, čímž se začne odvíjet hlavní
příběh filmu. Film 28 dní
je dalším filmem, který se snaží jít svou vlastní cestou a neomílat
omleté vody. Tím, že si film
28 dní kráčí svou vlastní vyšlapanou cestou, jsem nechtěl říci,
že film tohoto typu tu ještě ne-
byl, to v žádném případě, protože mnozí z vás si jistě
vzpomenou na český film Dobří holubi
se vracejí či na Formanův veleúspěšný snímek Přelet nad kukaččím hnízdem.
Jenomže filmu
podobného zaměření je v dnešní době opravdu málo, a když je nějaký snímek
konečně nato-
čen, tak jsou to pro filmového fanouška hotové Vánoce. Ale, abych
se popravdě přiznal, tak
mě
příběh z jakéhokoliv ústavu nijak zvlášť
nepřitahuje, i když v tomto filmu je léčebna
vykreslena daleko příjemnějším způsobem,
než tomu bylo v Dobrých holubech. Daleko
lidštější jsou v tomto filmu také překvapivě
pacienti, od kterých bych osobně čekal více
znechucení a pesimismu, ale co se dá dělat.
28 dní nejsou ovšem ani nijak vyjímečným fil-
mem, jak by se mohlo na první pohled zdát.
Při promítaní se si nudit nebudete, celkem se
i pobavíte, ale že by na vás snímek zanechal
nějaké výraznější šrámy, se nedá vůbec říci,
za což může z
velké části scénář, který sráží 28 dní bodově výrazně dolů. Scenáristka
Savan-
nah Grantová pojala svou práci dost lehkomyslně a podcenila dnes
již náročnějšího diváka.
Výsledkem toho je přímočarý a místy nudný děj,
který nezachraňuje ani hvězdné herecké
obsazení. Režisérka Betty Thomasová si vybrala
pro roli Gwen americkou herečku Sandru
Bullockovou, která sice podává svůj typický kvalitní výkon, ale filmem 28
dní se i přesto znovu
odsunula k šedivému průměru, který vládl její kariéře
v letech 1995-1999 (Síť, Láska a válka,
Uloupená srdce, Nebezpečná rychlost 2: zásah apod.).
Daleko více vás však asi překvapí ob-
sazení Steva Buscemiho do role Gwenina poradce
Cornella. Od herce tohoto typu bychom
asi
očekávali daleko jinou roli v tomto filmu,
hádejte jakou... Dobrý výkon (všimněte si, že
píši dobrý, ne výborný) však podává také Do-
minic West jako Gwenin Jasper a Vigo Mor-
tensen coby bývalá baseballová superhvězda
Eddie Boone. 28 dní je zkrátka průměrným
filmem, který sice není špatný, ale ani vyni-
kající. Původní úmysl tvůrců vykreslit urputný
boj alkoholiků v protialkoholické se po začát-
ku filmu brzy rozplývá v poněkud optimisti-
čtější pohádku, která na diváka zapůsobí stej-
ně jako příběh o šípkové Růžence.
Ameri-
ckým divákům
to zjevně vyhovuje, protože po prvním týdnu promítání
ve Spojených státech
amerických utržil film 28 dní neuvěřitelných
10,5 miliónů dolarů (sice jsem už viděl daleko
větší sumy, ale aby film tohoto typu a této kvality utržil
v kolébce filmového průmyslu tolik
peněz, tak to je pro filmového fajnšmekra jistě velké překvapení)
a umístil se v celkovém
žebříčku na druhém místě nejnavštěvovanějších filmů
(jestli to tak půjde dál, tak se můžeme
obávat, že tvůrci natočí druhý díl). Český divák však bude k
novému filmu Sandry Bullockové
přistupovat určitě opatrněji a do kina
se na něj vydají snad pouze zarputilí fanoušci hlavní
hrdinky a jistě velké procento alkoholiků - chlastat se hold nemá... Martin
Náhlovský